بررسی آرایه های حواشی قرآنهای دوره تیموری و صفوی در ایران

پایان نامه
چکیده

«حواشی قرآنی»، شامل ابعاد و ناگفته های بسیاری هستند، از این رو «آرایه های حواشی قرآن های دوره ی تیموری و صفوی در ایران» مورد بررسی قرار گرفت. در این رساله، جایگاه تزئینی و ابعاد مختلف حواشی و تزئین آن ها را در صفحه آرایی قرآنی و به دنبال آن، جایگاه این حواشی متعدد را در میان دیگر هنرهای اسلامی، بررسی و سپس به تأثیرات این آرایش-های ایرانی بردیگر کشورها پرداخته شد. سیر تکاملی حواشی قرآنی در طی دوره های اسلامی و تناسب میان آرایه های تزئینی و مضامین قرآنی و دلیل اجرای متعدد آن ها، سوالاتی بود که با آن ها مواجه بودیم. در نهایت سعی شد تا مطالب را به صورت تفکیکی همراه با بیان ویژگی ها، به نگارش درآورده و با استفاده از قرآن های موجود از دو دوره ی مذکور در موزه های داخلی و خارجی، و تحقیقات میدانی و کتاب خانه ای و بررسی تفکیکی آرایه های حواشی، به خصوص در تجزیه و تحلیل یک به یک آن ها، مطلبی از قلم انداخته نشود. و در نهایت برای هر نوع بررسی و بیان فرضیه و دیدگاهی در هنرهای دینی و نبوی، می بایست ابتدا ریشه و مباحث بنیادین آن را بیابیم تا بتوانیم به نتایج و رویکردهای جدیدی نائل شویم و به عظمت آفرینش های هنر قرآنی به خصوص در حواشی آن دوران مورد نظر که در حقیقت پلی برای دیگر هنرها گردید، برسیم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل نگاره های فتح خیبر مربوط به دوره های تیموری، ترکمن و صفوی

Khyber event has a dominant, important and symbolic position for the Shiites. The event is represented on the painting version of various eras in different ways. In this study, three paintings of the conquest of Khaybar were analyzed which were related to Timurid (historical sketch), Turkmen (KHAVARAN-NAME), and Safavi periods (Falname) based on Shiite discourses (Twelve Imams). Shiite discours...

متن کامل

بررسی تطبیقی تذهیب آثار ادبی دوره تیموری و صفوی (شاهنامه بایسنقری و شاهنامه شاه تهماسبی)

نقوش تزیینی از اواخر قرن هفتم ه.ق. توسط نگارگران ایرانی به شکل متفاوتی در کتب‌ ادبی مصور به کار رفت. این شیوه جدید تذهیب طی قرن نهم ه.ق. تحت تأثیر تیموریان به تدریج فراگیر شد. تذهیب به کار رفته در مهمترین نسخ ادبی قرن نهم و دهم شاهنامه‌ بایسنقری و شاه‌تهماسب نیز نشانگر پیوندهای هنر کتاب‌آرایی میان دو دوره است و وجوه ممیزه آنها زمینه خوبی برای مطالعه ایجاد می‌کند. در این پژوهش با استفاده از مناب...

متن کامل

نقش ایرانیان مهاجر در آناتولی با تأکید بر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی

آناتولی از مناطقی است که گروه های زیادی از ایرانیان در طول تاریخ به آن جا مهاجرت کردند و زبان و ادب فارسی را در این سرزمین گسترش دادند. در دوران تیموریان و اوایل دوران صفویه، به دلیل تحولات سیاسی ایران و جاذبه ای که سلاطین عثمانی برای جلب اهل علم و هنر به استانبول ایجاد کرده بودند، روند مهاجرت ایرانیان به آناتولی بیشتر شد. در نتیجه این امر، گروه زیادی از عالمان، شاعران و هنرمندان ایرانی راهی اس...

متن کامل

تحلیل تطبیقی آرایه های تذهیب صفحات افتتاحیۀ در نُسَخ مکاتب شیراز آل اینجو و تیموری

The present study seeks for to examining the components of illumination of the Frontispieces in Injuid and Timurid Shiraz School. The aim of the study is to explain the main reasons in change of approach and dominant styles in illuminated manuscripts throughout a century within the identical origins. In addition, the present study compares the structural and formal characteristics of illuminate...

متن کامل

تحلیل نگاره های فتح خیبر مربوط به دوره های تیموری، ترکمن و صفوی

واقعه خیبر، جایگاهی برجسته، مهم و نمادین نزد شیعیان دارد. این واقعه در نسخه نگاره های ادوار گوناگون به شیوه های مختلف بازنمایی شده است. در این مقاله، سه نگاره فتح خیبر مربوط به دوره های تیموری (کلیات تاریخی)، ترکمن (خاوران نامه) و صفوی (فالنامه)، برمبنای گفتمان تشیع (دوازده امامی) بررسی و تحلیل شده اند. گفتمان تشیع، مجموعه ای منسجم از مفاهیم، باورها و روایت ها را دربرمی گیرد که اندیشه، احساس، گ...

متن کامل

مطالعه مضامین کتیبه های نستعلیق در قالی‌های دوره صفوی ایران

Today we know that the main reason for usage of calligraphy in carpet design was to state and explain the religious content instead of decorative role – such as the other Islamic functional arts. According to that, most of carpets that contain inscriptions are the Mihrabi Carpets that almost use for praying. Along with the Mihrabi Carpets that are often used in religious functions, calligraphy ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023